Αρ. Πρωτ.:607 Αθήνα: 02/12/2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Βάσει του Άρθρου 12 του καταστατικού της ομοσπονδίας μας ΠΟTKE – ΥΕΘΑ πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024 η τακτική Πανελλήνια Συνεδρίασης του Γενικού Συμβουλίου. Πραγματοποιήθηκε Οικονομικός και Διοικητικός απολογισμός των δράσεων και των γεγονότων της περιόδου και να θέσουμε στόχους και το διεκδικητικό πλαίσιο της επομένης χρονιάς.
Θέματα της ημερήσιας διάταξης
1. Παρουσίαση της μελέτης του μέλους του Γενικού Συμβουλίου της Μαρίας Παπαδοπούλου με τίτλο «Ηγεσία και Εργασιακή Ικανοποίηση. Η περίπτωση των τεχνικών υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας»
2. Εξελίξεις σε εργασιακά
3. Στελέχωση των υπηρεσιών με Πολιτικό Προσωπικό
4. Συνταξιοδοτικά θέματα και εφάπαξ
5. Συνταξιοδοτική Ένταξη των τεχνικών εργαζομένων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε Βαριές και Ανθυγιεινές Εργασίες
6. Οικονομικά Θέματα, Προτάσεις για την οικονομική ενίσχυση του συνόλου του Πολιτικού Προσωπικού και εξελίξεις για την Μεταρρύθμιση του Ανθυγιεινού επιδόματος
7. Υποβολή προτάσεων και ψηφισμάτων. Λήψη αποφάσεων και δράσεων
Πρώτο θέμα της συνεδρίασης ήταν η Παρουσίαση της μελέτης που είχε ανατεθεί από την Διοίκηση της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ στην κα. Μαρία Παπαδοπούλου μέλος του Γενικού Συμβουλίου με την ειδικότητα Ψυχολόγος, Πιστοποιημένη Σύμβουλος Σταδιοδρομίας που υπηρετεί την ΣΣΑΣ, με τίτλο «Ηγεσία και Εργασιακή Ικανοποίηση. Η περίπτωση των τεχνικών υπαλλήλων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας»
Σκοπός: H μελέτη της σχέσης των στυλ της Ηγεσίας με την Εργασιακή Ικανοποίηση των τεχνικών υπαλλήλων, πολιτικό προσωπικό, του ΥΕΘΑ
Η παρουσίαση συνοπτικά περιέλαβε:
· Σύντομη ιστορική αναδρομή της παρουσίας του Πολιτικού Προσωπικού στο Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αναλύθηκαν οι ορισμοί της εννοιών της «Ηγεσίας» και της Εργασιακής Ικανοποίησης σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία.
· Τα Ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις τα οποία μελετήθηκαν ήταν:
1. Πώς συνδέονται τα στυλ ηγεσίας (Μετασχηματιστικά, Συναλλακτικά, Παθητικά) με την Εργασιακή Ικανοποίηση των εργαζομένων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας;
2. Πώς σχετίζονται τα αποτελέσματα της Ηγεσίας (επιπλέον προσπάθεια, αποτελεσματικότητα, ικανοποίηση) με την εργασιακή ικανοποίηση των συμμετεχόντων;
· Η Μεθοδολογία – Δείγμα & Δειγματοληψία
1. Το δείγμα αποτέλεσαν 127 υπάλληλοι του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ειδικών τεχνικών θέσεων.
2. Οι συμμετέχοντες εργάστηκαν στο Γενικό Επιτελείο Στρατού στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.
3. Η δειγματοληψία διαθεσιμότητας περιελάμβανε επικοινωνία με τα συνδικαλιστικά όργανα του Υπουργείου Άμυνας και διαβιβάστηκε διαδικτυακά ερωτηματολόγιο στους τεχνικούς υπαλλήλους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας
· Αποτελέσματα υποθέσεων
1. Η μετασχηματιστική ηγεσία, η συναλλακτική ηγεσία και τα αποτελέσματα ηγεσίας σχετίζονται με την εργασιακή ικανοποίηση.
2. Στη μελέτη μας η παθητική ηγεσία οδηγεί σε χαμηλότερη εργασιακή ικανοποίηση.
· Συμπεράσματα
1. Η έρευνα εξέτασε τη σχέση μεταξύ εργασιακής ικανοποίησης και ηγεσίας μεταξύ τεχνικών υπαλλήλων, πολιτικού προσωπικού, του Υπουργείου Άμυνας της Ελλάδας.
2. Το δείγμα της έρευνας αποτελούνταν κυρίως από άνδρες άνω των 41 ετών που είχαν υπηρετήσει στο Γενικό Επιτελείο Στρατού, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας για περισσότερα από δέκα χρόνια.
3. Το δείγμα εργαζομένων ανέφερε χαμηλά επίπεδα Παθητικού στυλ ηγεσίας, μέτρια επίπεδα μετασχηματιστικής ηγεσίας και μέτρια έως υψηλά επίπεδα συναλλακτικής ηγεσίας, υποστηρίζοντας έτσι ένα στυλ ηγεσίας με ένα μείγμα μετασχηματιστικών και συναλλακτικών στοιχείων, με υπεροχή της συναλλακτικής ηγεσίας.
4. Επομένως, μετά την εξέταση των στατιστικών ευρημάτων που προέκυψαν, προκύπτει ότι κυρίως το στυλ της συναλλακτικής Ηγεσίας είναι αυτό που σχετίζεται με την Εργασιακή Ικανοποίηση των τεχνικών υπαλλήλων, πολιτικού προσωπικού, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
5. Υποθέτουμε ότι αυτό το αποτέλεσμα οφείλεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διέπουν τον χώρο εργασίας των ενόπλων δυνάμεων και τα οποία τροποποιούν ορισμένες σταθερές μεταβλητές σε τακτά χρονικά διαστήματα. Πιο συγκεκριμένα, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι η συχνή αλλαγή προϊσταμένων, γεωγραφικός τόπος εργασίας, μεταθέσεις σε άλλα τμήματα προσωπικού, δεν λειτουργούν θετικά στην εφαρμογή μιας μορφής διοίκησης που πηγάζει από το στυλ της Μετασχηματιστικής Ηγεσίας, με αποτέλεσμα η τεχνικός υπάλληλος επιδιώκει μόνο την εκτέλεση των εργασιών που του αναθέτει ο προϊστάμενός του, ο οποίος τις περισσότερες φορές είναι στρατιωτικό και όχι πολιτικό προσωπικό. Ως εκ τούτου, στοιχεία υποδεέστερου ελέγχου, αυστηρότητας και ίσως αυταρχισμού που συχνά εμπλέκονται στην άσκηση της στρατιωτικής ηγεσίας περιορίζουν την εφαρμογή του μετασχηματιστικού στυλ.
6. Επιπλέον, θα ήταν χρήσιμο να κατασκευαστεί ένα πιο εξειδικευμένο εργαλείο μέτρησης της ηγεσίας και της ικανοποίησης από την εργασία του οποίου οι μετρήσεις θα ήταν πιο αντιπροσωπευτικές ενός στρατιωτικού πλαισίου ή μιας δύναμης ασφαλείας (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Ακτοφυλακή) που έχει παρόμοια οργανωτική δομή.
Ακολουθήσε η παρουσίαση του Διοικητικού Απολογισμού από τον Προέδρο της Εκτελεστικής Επιτροπής.
Περιληπτικά αναφέρθηκαν:
Ανάλυση του περιεχομένου των εξαγγελιών του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, καθώς και την εξειδίκευση των μέτρων που έγινε στη συνέχεια, από τον υπουργό οικονομικών, σε ό,τι αφορά στους εργαζόμενους στο Δημόσιο. Ο εισαγωγικός μισθός ΥΕ του Δημοσίου, θα «ακολουθήσει» την σχεδιαζόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού του Ιδιωτικού Τομέα από τον Απρίλιο του 2025 καθώς μέχρι τότε δεν θα δοθεί καμιά αύξηση. Η αύξηση αυτή είναι 12€ τον μήνα (άμα αφαιρεθούν οι κρατήσεις). Θα δοθεί οριζόντια για όλα τα μισθολογικά κλιμάκια ανατρέποντας ουσιαστικά και τη λογική του ενιαίου μισθολογίου.
Συγκεκριμένα από τον Απρίλιο του 2025 θα συνδεθεί ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα με το κατώτατο εισαγωγικό κλιμάκιο στο δημόσιο τομέα που είναι 850 ευρώ δηλαδή θα δοθεί μια αύξηση στο επίπεδο των 20€/μήνα (12€ καθαρά). Σταδιακά ως το 2027 θα αυξηθεί ο εισαγωγικός μισθός στο δημόσιο κατά 100€ μικτά. Δηλαδή το 2027 θα γίνει ο βασικός μισθός του νεοεισερχόμενου στο Δημόσιο θα γίνει 950 ευρώ.
Σκόπιμα η κυβέρνηση, «αγνοεί» ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει 14 μισθούς, ενώ το Δημόσιο 12 και άρα θα συνεχίσει ο κατώτατος μισθός του δημοσίου να είναι πολύ χαμηλότερος από τον ήδη χαμηλό μισθό του ιδιωτικού. Παράλληλα διαπιστώνουμε ότι δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση για την ακρίβεια που συνεχίζει να αφανίζει τα εισοδήματά μας. Αντίθετα παρατηρούμε για μια ακόμα φορά την εμμονή της κυβέρνησης της ΝΔ στην επιδότηση της ακρίβειας και μέτρα που δεν φτάνουν ούτε στο ελάχιστο για να καλύψουν τον πληθωρισμό που η κυβέρνηση έχει αφήσει ανεξέλεγκτο. Το κύμα ακρίβειας με τους μισθούς μας να παραμένουν καθηλωμένοι, πρακτικά μειώνεται η αγοραστική δύναμη. Οι μισθοί μας εξανεμίζονται από το πρώτο δεκαπενθήμερο, γεγονός που τους οδηγεί στη φτώχεια και στην εξαθλίωση. Επιπλέον, οι αυξήσεις στα ενοίκια των κατοικιών έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις με τους εργαζόμενους να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν.
Τα τελευταία 14 χρόνια τώρα οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, δεν είχαν καμιά αύξηση στον μισθό τους, παρά μόνο την αύξηση-κοροϊδία των 35-40 ευρώ, με τις περικοπές των εισοδημάτων στα χρόνια των μνημονίων στο 40%. Σε αυτό το πνεύμα είναι και το αίτημα της Ομοσπονδίας μας για μισθολογική ενίσχυση του συνόλου το πολιτικού προσωπικού του ΥΠΕΘΑ.
Συνδικαλιστική και δικαστική διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού
Όπως γνωρίζετε το αίτημα της επαναφοράς ου 13ου και του 14ου μισθού και στο Δημόσιο, όπως ισχύει στον ιδιωτικό τομέα, είναι από τα πρώτα στις διεκδικήσεις μας και ήταν κυρίαρχο αίτημα και στην απεργιακή κινητοποίηση της 20ής του Νοέμβρη 2024. Πέρα από τη διεκδίκησή του με αγωνιστικές – απεργιακές κινητοποιήσεις η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ είχε πρόσφατα συνάντηση με την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων για το θέμα. Επειδή, όμως, διάφορα δικηγορικά γραφεία εξακολουθούν να στέλνουν emails για τη δικαστική διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ, αποφάσισε να προχωρήσει σε άσκηση πρότυπης αγωγής την οποία θα ζητήσει από το Συμβούλιο της Επικρατείας να εκδικάσει σε πρότυπη δίκη, όπως έκανε και με το «ξεπάγωμα» της διετίας 2016-17.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ αποφάσισε να κινήσει διαδικασία πρότυπης δίκης για να επιλυθεί οριζόντια το ζήτημα, προς αποφυγή οικονομικής επιβάρυνσης των συναδέλφων. Γι’ αυτό καλούμε όλους τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες να μην προχωρήσουν σε δικαστικές ενέργειες, μέχρι να αποφανθεί το Συμβούλιο της Επικρατείας επί του αιτήματος πρότυπης δίκης που θα καταθέσει άμεσα η ΑΔΕΔΥ.
Ειδικότερα στα Θέματα του Πολιτικού Προσωπικού του ΥΠΕΘΑ
· Ελλείψεις στελέχωσης σε Πολιτικό Προσωπικό στις Ένοπλες Δυνάμεις
Τα τελευταία 30 χρόνια το πολιτικό προσωπικό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (Υ.ΕΘ.Α) μειωνόταν και συνεχίζει και μειώνετε με γεωμετρική πρόοδο λόγω των πολλαπλών συνταξιοδοτήσεων. Στις Αρχές του έτους 2010 υπηρετούσαν συνολικά και στα τρία Γενικά Επιτελεία (ΓΕΣ,ΓΕΑ,ΓΕΝ) 11.498 πολιτικοί υπάλληλοι, σήμερα υπηρετούν 4.958 ΜΠΥ και ΣΕΙΔ. Επιπλέον προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι, ο μέσος όρος ηλικίας του υπηρετούντος πολιτικού προσωπικού είναι περίπου 50 ετών.
Οι εναπομείναντες υπάλληλοι δεν είναι δυνατό να εκτελέσουν το σύνολο των αναγκαίων εργασιών με αποτέλεσμα, μεγάλο ποσοστό των απαιτούμενων εργασιών να ανατίθενται για να εκτελεστούν από Ιδιωτικό Φορέα. Η καθημερινή πρακτική έχει αποδείξει ότι την τελευταία 10ετία, έχει αυξηθεί η αναγκαιότητα αναζήτησης εργολαβικών εταιρειών (όχι μόνο ελληνικών συμφερόντων) για να εκτελέσει εργασίες συντήρησης, λόγω έλλειψης προσωπικού, με πολλαπλάσιο κόστος από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η Διοίκηση της Ομοσπονδίας μας, δεν συμφωνεί με την παγίωση της σημερινής κατάστασης. Διαφωνεί στην ακολουθουμένη πρακτική, να ανατίθενται σε εργολαβικές εταιρείες οι παραγωγικές διαδικασίες συντήρησης και επισκευής του πολεμικού υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων, υπό το πρίσμα της μείωσης του πολιτικού προσωπικού. Πεποίθηση μας είναι ότι η εμπλοκή το ιδιωτικού φορέα σε νευραλγικούς τομείς, όπως η Άμυνα και η Ασφάλεια της χώρας μόνο συμπληρωματικά μπορεί να συνδράμει.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ - ΥΕΘΑ σε συνέχεια του εγγράφου μας προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ από 15/09/2023 με θέμα «Ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων του ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιας Διοίκησης έτους 2024», προτείναμε βάση της εκτίμησης των αναγκών, τις ιδιαιτερότητες και τις άμεσες προτεραιότητες την πρόσληψη πολιτικού προσωπικού σε ανάλογο σημαντικό αριθμό, ώστε να διατηρηθεί ο ρυθμός παραγωγής, να καλυφθούν κενές οργανικές θέσεις και οι τρέχουσες αποχωρίσεις με συνταξιοδότηση. Επιπλέον υπενθυμίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα είναι η στελέχωση των κενών οργανικών θέσεων.
Παράλληλα έχοντας επίγνωση της συνδικαλιστικής ευθύνης μας για την προάσπιση των συμφερόντων των συναδέλφων και αλλά και ως δημόσιοι υπάλληλοι - κατά τα οριζόμενα στο Σύνταγμα - προασπιστές του δημοσίου συμφέροντος αντιστεκόμαστε σε κάθε προσπάθεια υπονόμευσης των αυτονοήτων δικαιωμάτων του κοινωνικού συνόλου, σε τακτική βάση ενημερώνουμε εγγράφως την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και τους πολιτικούς φορείς της Βουλής, σχετικά με το ολοένα και οξυνόμενο πρόβλημα των ελλείψεων στην στελέχωση των οργανικών θέσεων του πολιτικού προσωπικού, ώστε να μην δηλώνει κανείς ανενημέρωτος.
Η Διοίκηση της Ομοσπονδίας μας δεν ακολουθεί το δρόμο της στείρας αντιπαράθεσης και τον πόλεμο χαρακωμάτων, ωστόσο δεν έχει τη διάθεση να «χαϊδεύει» αυτιά. Δεν θα παραμείνουμε απαθείς παρατηρητές της κατάστασης. Είμαστε ενάντια στην συνεχιζόμενη υποβάθμιση και απαξίωση των Υπηρεσιών, ζητούμε στελέχωση των οργανικών θέσεων του τεχνικού και επιστημονικού προσωπικού, διαφωνούμε στην περαιτέρω εισχώρηση εργολαβικών εταιρειών(όχι μόνο ελληνικών συμφερόντων) στις παραγωγικές διαδικασίες συντήρησης και επισκευής του πολεμικού υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων στο Υ.ΠΕΘ.Α.
Επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας
Τελικά δεν υπερίσχυσε το αρχικό σενάριο που μας είχε κοινοποιηθεί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τον Ιανουάριο του 2022, που προέβλεπε την κατάργηση του επιδόματος σε αρκετές ειδικότητες και μειώσεις σε πολλές άλλες, με ελάχιστες αυξήσεις σε μια μικρή μειοψηφία εργαζομένων, όπως είχαμε ενημερώσει με το Δελτίο Τύπου της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ στις 16 Φεβρουαρίου 2022.
Μαζική ήταν συμμετοχή των εργαζομένων που διαμαρτυρήθηκαν για την περικοπή του Επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας, ζητώντας την άμεση απόσυρση του απαράδεκτου πορίσματος της Επιτροπής και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου από μηδενική βάση στη στάση εργασίας στις 18 Φεβρουαρίου 2022, που προκήρυξε η ΑΔΕΔΥ με την συμμετοχή της Ομοσπονδίας μας με πανελλαδικές συγκεντρώσεις στις εισόδους των υπηρεσιών σε Κρήτη, Θεσσαλονίκη και για την Αθήνα στην είσοδο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Στην συνέχεια η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ μετά από αρκετές συναντήσεις απόστειλε επιστολές στους αρμόδιους φορείς, στις 24 Φεβρουαρίου 2023 και 21 Μαρτίου 2024 καταθέτοντας συγκεκριμένες προτάσεις, ώστε να μην γίνουν περικοπές δικαιούχων ειδικοτήτων και μειώσεις χρηματικών ποσών του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Προτείνοντας να αποκατασταθούν οι αδικίες, να επεκταθεί το επίδομα σε νέους κλάδους και ειδικότητες και να γίνουν αυξήσεις των χρηματικών ποσών σε συγκεκριμένες κατηγορίες.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ θεωρεί ότι το νέο νομοθέτημα της μεταρρύθμισης του καθεστώτος του επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας για το ΥΠΕΘΑ κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, έχουν ληφθεί υπόψη η πλειοψηφία των προτάσεων των επιστολών μας. Έχουν αποκατασταθεί οι περισσότερες αδικίες του παρελθόντος και έχουν ενταχθεί στους δικαιούχους του επιδόματος νέες κατηγορίες και ειδικότητες εργαζομένων και υπάρχουν αυξήσεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Ωστόσο έχουν παρατηρηθεί αδικίες και αποκλεισμοί. Υπάρχουν κάποιοι κλάδοι/ειδικότητες οι οποίοι δεν συμπεριλαμβάνονται στους δικαιούχους του επιδόματος, μη λαμβάνοντας υπόψιν τα ασκούμενα καθήκοντα, την επικινδυνότητα και ανθυγιεινότητα των χώρων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Με έγγραφο της Εκτελεστικής Επιτροπής στις 19/09/2024 καταθέσαμε ένσταση στην Μόνιμη Επιτροπή του ανθυγιεινού επιδόματος στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους με συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης, ώστε να αποκατασταθούν οι νέες αδικίες που έχουν παρουσιαστεί.
Συγκεκριμένα η ένσταση αναφέρει:
Δεν κατανοούμε με πια επιστημονικά κριτήρια έγινε ο αποκλεισμός εργαζομένων στα Τυπογραφεία του ΓΕΣ, ΓΕΑ, ΓΕΝ που απασχολείται αποκλειστικά με τη βιβλιοδεσία, εκτύπωση, τυπογραφικές εργασίες, καθώς και εκτύπωση γεωγραφικών και ωκεανογραφικών χαρτών. Επιπλέον πρέπει να ενταχθούν στους δικαιούχους του επιδόματος και το προσωπικό των μονάδων του ΥΠΕΘΑ, που ασχολείται αποκλειστικά με τη βιβλιοδεσία την εκτύπωση, εμφάνιση φωτογραφείων με χημικά σε σκοτεινούς θαλάμους, τυπογραφικές εργασίες, την εκτύπωση γεωγραφικών και ωκεανογραφικών χαρτών, έκτος των τυπογραφείων του ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, καθώς ασκεί τα ίδια καθήκοντα.
Εντάχθηκαν σωστά οι υποδηματοποιοί, και το προσωπικό που εκτελεί εργασίες ένδυσης και υπόδησης, ιστιοραφών, ραπτών, κοπτών, γαζωτών, υφασμάτινων επικαλύψεων (καλυμμάτων) που απασχολούνται στη Προεδρική Φρουρά και στα στρατιωτικά εργοστάσια, αλλά εξαιρείται το προσωπικό των μονάδων του ΥΠΕΘΑ που ασκεί τα ίδια καθήκοντα, κάνουν την ίδια δουλειά και υπόκεινται στους ίδιους κινδύνους.
Επιπλέον αποκλείστηκαν χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο οι ΤΕ Μηχανικοί Κλωστοϋφαντουργίας, οι οποίοι ασκούν παρεμφερή καθήκοντα με ειδικότητες των ΤΕΜηχανικών Μηχανολόγων που λαμβάνουν το εν λόγω επίδομα Κατηγορίας Γ΄, μη εφαρμόζοντας την ίση μεταχείριση στην εργασία και απασχόληση σύμφωνα με τις κείμενες νομοθετικές διατάξεις. Επιπροσθέτως υποβιβάσθηκαν οι υπάλληλοι που ασκούν εργασίες ταπητουργίας και ταπετσαρίας που στο εργασιακό περιβάλλον υπόκεινται σε χημικούς και μηχανικούς παράγοντες, με σημαντικές πηγές κινδύνου άμεσα συνδεδεμένες με την λειτουργία των μηχανημάτων.
Οι εργαζόμενοι στις ανωτέρω εργασίες που εξαιρέθηκαν ή υποβιβαστήκαν από τους δικαιούχους του ανθυγιεινού επιδόματος, πάσχουν από σοβαρά προβλήματα υγείας διαπιστωμένα από υγειονομικές επιτροπές, από νοσήματα που σχετίζονται με τις συνθήκες εργασίας, όπως μυοσκελετικές παθήσεις, μείωση της ακουστικής οξύτητας, προβλήματα στην όραση, αλλά και νοσήματα που σχετίζονται με το εργασιακό άγχος, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις. Η πρόωρη φθορά του οργανισμού τους έχει επακόλουθο να αντιμετωπίζουν καθημερνές δυσκολίες στην άσκηση του επαγγέλματος τους. Επιπλέον αρκετοί εργαζόμενοι διαθέτουν γνωματεύσεις από υγειονομικές επιτροπές ότι πάσχουν από αναπηρία. Όλοι σχεδόν οι εργαζόμενοι έλαβαν αναρρωτικές άδειες λόγω ασθενειών οι οποίες σχετίζονται με τη φύση της δουλειάς, όπως βεβαιώνουν οι ελεγκτές γιατροί και οι πρωτοβάθμιες υγειονομικές επιτροπές.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ:
1. Να μην εξαιρείται από τους δικαιούχους του ανθυγιεινού επιδόματος το προσωπικό των μονάδων του ΥΠΕΘΑ που εκτελεί εργασίες ένδυσης και υπόδησης, ιστιοραφών, ραπτών, κοπτών, γαζωτών, υφασμάτινων επικαλύψεων(καλυμμάτων) και υποδηματοποιών, που ασκεί τα ίδια καθήκοντα, κάνουν την ίδια δουλειά και υπόκεινται στους ίδιους κινδύνους με τους συναδέλφους στα Στρατιωτικά Εργοστάσια. Ιδιαίτερα δε των υποδηματοποιών των Παραγωγικών Σχολών Ενόπλων Δυνάμεων που διαχειρίζονται και επισκευάζουν μεταχειρισμένα υποδήματα χωρίς καμία δυνατότητα αποστείρωσης των υποδημάτων πέραν των Μ.Α.Π.
2. Να ενταχθούν στον πίνακα της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμό 2/58469/ΔΕΠ/04-07-2024/ΚΥΑ (ΦΕΚ Β΄ 3958/05-07-2024) και να λάβουν μηνιαίο επίδομα Κατηγορίας Γ’
•Οι εργαζόμενοι στα Τυπογραφεία του ΓΕΣ, ΓΕΑ, ΓΕΝ και των μονάδων του ΥΠΕΘΑ που απασχολείται αποκλειστικά με τη βιβλιοδεσία, εκτύπωση, τυπογραφικές εργασίες, καθώς και εκτύπωση γεωγραφικών και ωκεανογραφικών χαρτών.
•Οι ΤΕ Μηχανικοί Κλωστοϋφαντουργίας διότι ασκούν παρεμφερή καθήκοντα με ειδικότητες των ΤΕ Μηχανικών Μηχανολόγων που λαμβάνουν το εν λόγω επίδομα ΚατηγορίαςΓ΄
•Οι ΔΕ Τεχνικού Αμαξωμάτων Ταπητουργός και ΔΕ Τεχνικού Αμαξωμάτων Ταπετσιέρη. Οι υπάλληλοι που ασκούν εργασίες ταπητουργίας και ταπετσαρίας εκτός των άλλων χημικών και μηχανολογικών κινδύνων, διαχειρίζονται και μεταχειρίζονται κυρίως υφάσματα από PVC καθώς η πρώτη ύλη παραγωγής των υπόψη καλυμμάτων είναι εν δυνάμει καρκινογόνος βάσει της διεθνούς βιβλιογραφίας.
•Οι ΤΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (πρώην ΤΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ) που απασχολούνται σε Γραφεία Υγιεινής και Ασφάλειας Εργασίας ή/και διαχειρίζονται απόβλητα μηχανουργικών κατεργασιών, είτε υπόλοιπα αναλωσίμων (λιπών, ελαιολιπαντικών, υδραυλικών υγρών και πάσης φύσεως ρυπαντών από τις εργασίες συντήρησης-επισκευής Οπλικών Συστημάτων. Αντιστοίχως οι ΠΕ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ λαμβάνουν το εν λόγο επίδομα.
•Οι ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ στα Στρατιωτικά Εργοστάσια, τους Ναυστάθμους και τα Κέντρα Επισκευής Α/Φ-Ε/Π. ως συσχετιζόμενη ειδικότητα και επαγγελματικά δικαιώματα άρα και αντικείμενο απασχόλησης στην αγορά εργασίας των ΠΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΜΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ.
Συνάντηση με Γενικό Γραμματέα
Το προεδρείο της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ την Τετάρτη 7 Φεβρουαρίου 2023 συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΘΑ Αντώνιο Οικονόμου. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα και μας δόθηκε η δυνατότητα να παρουσιάσουμε τα θέματα που απασχολούν, το τεχνικό και επιστημονικό πολιτικό προσωπικό όπως:
ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
1. Στελέχωση των υπηρεσιών με Πολιτικό Προσωπικό
2. Μεταρρύθμιση του Ανθυγιεινού επιδόματος
3. Μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού
4. Οργανισμός, Διαγωνιστική Διαδικασία επιλογής Διευθυντών και Προϊσταμένων.
5. Επαναχορήγηση γάλατος σε αυτούς που πραγματικά το δικαιούνται.
6. Αύξηση των ωρών των υπερωριών του πολιτικού προσωπικού στις τεχνικές ειδικότητες.
7. Συνταξιοδοτική Ένταξη των τεχνικών εργαζομένων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε Βαριές και Ανθυγιεινές Εργασίες
8. Εκπαίδευση τεχνικού προσωπικού
9. Πρόσβαση του πολιτικού προσωπικού σε όλα τα στρατιωτικά νοσοκομεία (Στρατού Πολεμικού Ναυτικού, Αεροπορίας)
10. Ισότιμη μοριοδότηση στα ΚΑΥΥ
11. Αύξηση των προϋπολογισμών των επιτελείων για ΜΑΠ
Συνάντηση με Υπουργό Εθνικής Άμυνας
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Δένδιας επισκέφθηκε την Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024 το 308 Προκεχωρημένο Εργοστάσιο Βάσεως, στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΘΑ Αντώνιο Οικονόμου.
Στο πλαίσιο της επίσκεψης συναντήθηκε και με τον Αντιπρόεδρο της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ και Πρόεδρο του Συλλόγου Μονίμων Τεχνικών Υπαλλήλων 308ΠΕΒ Γεώργιου Γεωργίου και με το προεδρείο του συλλόγου, επίδωσε στον Κύριο Υπουργό 5σέλιδο υπόμνημα με τα τρία πιο σημαντικά ζητήματα που βρίσκονται στην επικαιρότητα και αφορούν το πολιτικό προσωπικό του ΥΠΕΘΑ, όπως: α)Μεταρρύθμιση του καθεστώτος του επιδόματος Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας, β)Ελλείψεις στελέχωσης σε Πολιτικό Προσωπικό στις Ένοπλες Δυνάμεις, γ)Εκπαίδευση και επιμόρφωση του προσωπικού.
Μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ στις 26/09/2024 απέστειλε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ έγγραφο για Μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού. Οι εργαζόμενοι στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας διαχρονικά ήταν οι χαμηλότερα αμειβόμενοι στο Δημόσιο, διότι δεν λαμβάνουν κανένα χρηματικό ποσό πέραν των προβλεπόμενων από ενιαίο μισθολόγιο.
Είναι προφανές ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη, η μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού, δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι τα τελευταία χρόνια καλείτε να αντιμετωπίσει τις αυξημένες δαπάνες για θέρμανση, την καλπάζουσα ακρίβεια στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης και την αυξημένη δαπάνη στα καύσιμα, με αποτέλεσμα οι ιδιαίτερα ισχυρές πληθωριστικές τάσεις που δημιουργούνται στην αγορά να εξανεμίζουν τους μισθούς. Αδιαμφησβήτητο γεγονός αποτελεί ότι στους άλλους φορείς του δημοσίου οι υπάλληλοι λαμβάνουν μηνιαίως επιπλέον αμοιβές πέραν των προβλεπόμενων ποσών του μισθού τους.
Στο παρελθόν η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ συμβάλλοντας αποφασιστικά στην άμβλυνση της μισθολογικής ανισότητας είχε ενισχύσει το εισόδημα των εργαζομένων με την απόφαση, της καταβολής σε όλους τους πολιτικούς υπάλληλους του χρηματικού ποσού των 200 ευρώ μηνιαίως ως επίδομα οδοιπορικών εξόδων (στους υπάλληλους του Γ.Ε.Σ. ήταν 176 ευρώ λόγω της κράτησης του ΤΑΜΠΥ-ΥΕΘΑ). Μετά τις μισθολογικές περικοπές λόγω των μνημονίων, έπαψαν να καταβάλλονται τα αντίστοιχα φύλλα πορείας και σε συνδυασμό με την περικοπή των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και το Επίδομα Αδείας, έφτασαν οι πολιτικοί υπάλληλοι του ΥΠΕΘΑ στην τρομακτική συνολική μείωση των αποδοχών τους κατά 40%. Στο σημείο αυτό οφείλουμε να σημειώσουμε ότι οι εργαζόμενοι, που εργάζονταν σε φορείς του δημοσίου συνέχισαν να λαμβάνουν επιπλέον αμοιβές ως προσωπική διαφορά.
Η μοναδική αύξηση που δόθηκε σε υπάλληλους του ΥΠΕΘΑ ήταν η αύξηση των μισθολογικών κλιμακίων στο ποσό των 45 ευρώ καθαρά από τις αρχές του έτους 2024, μετα από 14 έτη μισθολογικής στασιμότητας, που ομοίως δόθηκε και σε όλους τους μισθοδοτούμενους υπαλλήλους του δημοσίου.
Παρατηρείται ότι συντηρείται διαχρονικά μισθολογική ανισότητα των πολίτικων υπαλλήλων του ΥΠΕΘΑ, σε σύγκριση με τους υπαλλήλους που εργάζονται σε άλλους φορείς του δημοσίου, που λαμβάνουν επιπλέον αμοιβές πέραν των προβλεπόμενων ποσών του μισθού, ως προσωπική διαφορά η οποία επεκτάθηκε και στους νεοπροσλαμβανόμενους υπαλλήλους, αλλά και σε άλλους φορείς του δημοσίου.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ ερεύνησε σε βάθος το θέμα και παραθέσαμε επίσημα στοιχεία με χαρακτηριστικά παραδείγματα περιπτώσεων φορέων του Δημοσίου που λαμβάνουν επιπλέον χρήματα από την ονομαζόμενη «προσωπική διαφορά»
ΦΕΚ 91/ Α΄ από 13 Απριλίου 2023, νόμος 5043/2023
Άρθρο 91 περί επέκτασης προσωπικής διαφοράς σε υπαλλήλους
ΦΕΚ 88 Α’, 10 από Απριλίου 2023 νόμος 5042/2023
Άρθρο 64 Επέκταση προσωπικής διαφοράς σε υπαλλήλους
ΦΕΚ 7462 Β΄ από 29 Δεκεμβρίου 2023 Προσωρινό σύστημα ανταμοιβών δικαστικών υπαλλήλων.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ αξιώνει ισότιμη αντιμετώπιση με τους συνάδελφους μας που εργάζονται στους άλλους φορείς του δημοσίου.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για την μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού ώστε να αμβλυνθεί η μισθολογική ανισότητα στο δημόσιο.
Προτείνουμε να θεσπιστεί επίδομα μηνιαίας καταβολής με δικαιούχους στο σύνολο των εργαζομένων του ΥΠΕΘΑ σε όλες τις υπηρεσίες.
Σημαντικό είναι στο ανωτέρω προτεινόμενο επίδομα να μην διενεργούνται ασφαλιστικές κρατήσεις επ’ αυτού για κύρια, επικουρική ασφάλιση, εφάπαξ παροχή και υγειονομική περίθαλψη, τόσο για τους υπαλλήλους που υπηρετούν με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου, όσο και για εκείνους που υπηρετούν με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (ορισμένου ή αόριστου χρόνου).
Νέος κύκλος εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Οι συνεχείς εξελίξεις σε όλους τους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας και τα νεοαποκτηθέντα σύγχρονα οπλικά συστήματα(αεροσκάφη, φρεγάτες, άρματα, τηλεπικοινωνιακά και οπλικά συστήματα) επιβάλλουν τη διαρκή επικαιροποίηση και εξειδίκευση των γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζόμενων, προκειμένου να ανταποκρίνονται επαρκώς στις νέες και αυξανόμενες απαιτήσεις. Ανάλογες ανάγκες για επικαιροποίηση των γνώσεων τους υπάρχουν και στους συνάδελφους οι οποίοι ακούν καθήκοντα στα επιστημονικά πεδία, τα οποία αφού εξειδικευτούν θα στοιχειοθετήσουν αιτήματα για εκπαίδευση.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ στις 08/03/2024 κατάθεσε έγγραφο αίτημα στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ για νέο κύκλο εκπαιδευτικών προγραμμάτων του προσωπικού που μπορεί να βελτιώσει αποδοτικά τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες του τεχνικού και επιστημονικού προσωπικού και να αποτελέσει εφαλτήριο για την ποσοτική και ποιοτική απόδοσης και της αποτελεσματικότητας προς όφελος των παρεχόμενων εξειδικευμένων υπηρεσιών.
Εργασιακή παρενόχληση
Η εργασιακή παρενόχληση είναι τάση ενός ή περισσότερων ανθρώπων να συμπεριφέρονται επιθετικά σε κάποιον συνάδελφό τους με σκοπό να εκφοβίσουν, να απαξιώσουν και να ευτελίσουν, ώστε να ελέγξουν και να υποτάξουν τα συναισθήματά του. Η ψυχολογική αυτή κακομεταχείριση μπορεί να γίνεται λεκτικά, ακόμα και μη λεκτικά, διαθέτοντας πολλές μορφές που χρήζουν διερεύνησης αν υφίστανται σε κάθε χώρο εργασίας, από τον Τεχνικό Ασφάλεια(ΤΑ) και τον Ιατρό Εργασίας(ΙΕ) και κατ΄ επέκταση από την Διοίκηση.
Το τοξικό περιβάλλον στο οποίο αναγκάζεται να λειτουργεί καθημερινά ο εργαζόμενος, λόγω της συστηματικής έκθεσής του σε ταπεινωτικές συμπεριφορές, του προκαλεί αίσθηση αποδυνάμωσης, ψυχολογικής πίεσης και υπερβολικό εργασιακό άγχος, φθάνοντας -πολλές φορές- στα όρια της εργασιακής εξουθένωσης, κάτι που απειλεί ευθέως τόσο την ψυχική όσο και τη σωματική του υγεία.
Στην Εκτελεστική επιτροπή της ΠΟΤΚΕ-ΥΕΘΑ και στις Διοικήσεις των Πρωτοβάθμιων Συλλόγων που ανήκουν στην Ομοσπονδία μας αποτελεί προτεραιότητα η πρόληψη του εργασιακού εκφοβισμού, η ανίχνευση των καταχρηστικών και κακοποιητικών πρακτικών στο εργασιακό περιβάλλον. Μηδενική ανοχή σε καταχρηστικές πρακτικές και καταγγελία του εργασιακού εκφοβισμού.
Διεκδικητικό πλαίσιο και Δράσεις
· Στελέχωση των υπηρεσιών με Πολιτικό Προσωπικό
· Αύξηση και επέκταση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Καμία περικοπή του.
· Επαναφορά 13ου – 14ου μισθού
· Ξεπάγωμα της διετίας 2016 – 17
· Κατάργηση της εισφοράς 2% υπέρ της ανεργίας
· Μισθολογική ενίσχυση του πολιτικού προσωπικού
· Επαναχορήγηση γάλατος σε αυτούς που πραγματικά το δικαιούνται.
· Αύξηση των ωρών των υπερωριών του πολιτικού προσωπικού
· Συνταξιοδοτική Ένταξη των τεχνικών εργαζομένων στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε Βαριές και Ανθυγιεινές Εργασίες
· Πρόσβαση του πολιτικού προσωπικού σε όλα τα στρατιωτικά νοσοκομεία (Στρατού Πολεμικού Ναυτικού, Αεροπορίας)
· Εκπαίδευση τεχνικού προσωπικού
· Αύξηση των προϋπολογισμών των επιτελείων για ΜΑΠ
· Κατάργηση του Νόμου Χατζηδάκη (Ν4808/21) και του Ν. 5053/23 (Γεωργιάδη) για τα εργασιακά, καθώς και κατάργηση όλων των νόμων που ιδιωτικοποιούν την κοινωνική ασφάλιση – Επαναφορά του Ν. 1264/82.
· Όχι στις ιδιωτικοποιήσεις Δημόσιων οργανισμών και φορέων
Συναντήσεις σε τακτική βάση και αποστολή έγγραφων προτάσεων προς την πολιτική ηγεσία και στρατιωτική του ΥΠΕΘΑ και τους αρμόδιους φορείς για μισθολογικά και ασφαλιστικά θέματα. Ενημέρωση των κομμάτων της βουλής για τα προβλήματα του πολιτικού προσωπικού του ΥΠΕΘΑ και τις προτάσεις της Ομοσπονδίας μας.
Για το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟΤΚΕ ΥΕΘΑ